درس ٢٨ امام شناسي / شباهت امام عصربا پيامبران قسمت پنجم

 

درس بيست وهشتم امام شناسي
 
سَلامُ اللَّهِ الْكَامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعَامُّ وَ صَلَوَاتُهُ الدَّائِمَةُ وَ بَرَكَاتُهُ الْقَائِمَةُ التَّامَّةُ
عَلَى حُجَّةِ اللَّهِ وَ وَلِيِّهِ فِي أَرْضِهِ وَ بِلادِهِ وَ خَلِيفَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ سُلالَةِ
النُّبُوَّةِ وَ بَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَ الصَّفْوَةِ صَاحِبِ الزَّمَانِ وَ مُظْهِرِ الْإِيمَانِ وَ مُلَقِّنِ [مُعْلِنِ‏]
أَحْكَامِ الْقُرْآنِ وَ مُطَهِّرِ الْأَرْضِ وَ نَاشِرِ الْعَدْلِ فِي الطُّولِ وَ الْعَرْضِ وَ
الْحُجَّةِ الْقَائِمِ الْمَهْدِيِّ الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ [الْمُرْتَضَى‏] وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ
الطَّاهِرِينَ الْوَصِيِّ ابْنِ الْأَوْصِيَاءِ الْمَرْضِيِّينَ الْهَادِي الْمَعْصُومِ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ
الْمَعْصُومِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ الْمُسْتَضْعَفِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُذِلَّ الْكَافِرِينَ الْمُتَكَبِّرِينَ الظَّالِمِينَ، 
 
بخشي از استغاثه به امام زمان (ع) الکامل التام
 
@شباهت امام عصرباپيامبران (ع)قسمت پنجم
 
@شباهت به حضرت خضر(ع)
 
1- خداوند متعال عمر حضرت خضر را طولانی کرده است. امام زمان نیز عمرش طولانی است. 
 
طول عمر حضرت خضر می تواند شاهدی بر وجود حضرت بقیه الله الاعظم باشد.
 
2حضرت قائم(ع) نيز، خداوند عمرش را طولاني قرار داده. بلكه از بعضي روايات استفاده 
 
مي‌‌شود كه حكمت اين‌كه عمر خضر(ع) طولاني شده اين است كه دليلي بر طول عمر قائم(ع) 
 
باشد. حضرت امام صادق(ع) در روايتي طولاني فرموده‌اند:
 
و اما بندة صالح خضر(ع) را خداوند عمر طولاني عنايت فرمود، نه به خاطر نبوتي كه برايش 
 
تقدير كرده باشد يا كتابي بر او نازل فرمايد و نه آييني كه شرايع ديگر را نسخ نمايد، و نه براي 
 
امامتي كه بندگان خود را به اقتداي به او ملزم سازد و نه اطاعتي كه بر او فرض فرمايد، بلكه 
 
چون در علم خداوند تبارك و تعالي گذشته بود كه عمر قائم(ع) در دوران غيبت طولاني خواهد 
 
شد تا آنجا كه بندگان او باور نكنند و آن عمر طولاني را انكار نمايند، خداوند عمر بندة صالح 
 
(خضر) را بدون سبب طولاني ساخت مگر به علت استدلال به وسيلة آن بر عمر قائم(ع) و تا 
 
اينكه دليل و برهان معاندين را قطع نمايد كه مردم را برخداوند حجتي نباشد 
 
امام رضا(ع) نيز فرمودند:
 
خضر(ع) از آب حيات آشاميده پس او زنده است و نمي‌ميرد تا در صور دميده شود و البته او 
 
نزد ما مي‌آيد و بر ما سلام مي‌كند، صدايش شنيده مي‌شود ولي خودش ديده نمي‌گردد، و او 
 
هرجا كه نامش در ميان آيد حاضر مي‌شود، پس هركه از شما او را ياد كرد بر او سلام كند، او 
 
هر سال در مراسم حج حاضر است، تمام مناسك را انجام مي‌دهد و در عرفه توقف مي‌كند، و 
 
بر دعاي مؤمين آمين مي‌گويد: و خداوند وحشت قائم ما را در هنگام غيبتش به او به اُنس مبدل 
 
مي‌سازد، و تنهاييش را به وسيلة او برطرف مي‌نمايد.
 
 
نام خضر(ع) «بليا» است و برخي اسم‌هاي ديگر را گفته‌اند، علت اينكه «خضر» ناميده شده 
 
اين است كه بر چوب خشكي نمي‌نشست مگر اينكه سبز مي‌شد و نيز گفته شده كه هرگاه نماز 
 
بگذارد اطرافش سبز مي‌شود،و گفته‌اند براي اينكه او در سرزمين سفيدي بود كه به يك‌باره 
 
تكان خورد و سبز شد.
 
در نجم الثاقب روايت شده كه حضرت قائم(ع) به هر سرزميني كه بگذرند، سبز و پرگياه 
 
مي‌شود و آب از آنجا مي‌جوشد، و چون از آنجا بروند آب فرو مي‌رود و زمين به حال خود 
 
برمي‌گردد.
 
خضر(ع)، خداوند متعال به او قدرت و نيرويي عنايت فرموده كه به هر شكلي كه بخواهد، 
 
درمي‌آيد؛ چنان‌كه امام صادق(ع) فرموده‌اند.
 
 
حضرت قائم(ع) را نيز خداوند همين قدرت را عنايت فرموده، روايات و حكاياتي كه بر اين معني 
 
دلالت مي‌كند، بسيار است.
 
حضرت خضر(ع) مأمور به علم باطن بود، چنان‌كه به موسي(ع) گفت:
 
إنّك لن تستطيع معي صبراً و كيف تصبر علي مالم تحط به خبراً.
 
قائم(ع) نيز مأمور به علم باطن است.
 
خضر(ع) وجه كارهايش آشكار نشد مگر بعداز آنكه خود فاش كرد.
 
حضرت قائم(ع) نيز وجه غيبتش آن‌طور كه بايد مكشوف نمي‌شود مگر بعداز ظهور.
 
خضر(ع) هرسال در مراسم حج شركت مي‌كند و تمام مناسك را انجام مي‌دهد.
 
حضرت قائم(ع) نيز هرسال در مراسم حج شركت نموده و مناسك را به‌جاي مي‌آورند. كه 
 
روايات مختلفي از معصومين(ع) بر اين امر تصريح دارد.
 
@شباهت به حضرت شعیب(ع)
 
1- حضرت شعیب در میان قوم خود گفت: « بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین »45امام زمان 
 
نیز هنگامی که خروج می کند به کعبه تکیه می زند و 313 نفر از یاوران وی نزدش حاضر می 
 
شوند. پس اولین سخنی که به زبان می آورد آیة « بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین » است. 
 
بعد می فرماید: من « بقیه الله » در زمین و خلیفه خدا و حجت او بر شما هستم. پس هیچ 
 
مسلمانی بر او سلام نمی کند مگر این که چنین می گوید: « السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه »46
 
2- روایت است که تکذیب کنندگان حضرت شعیب به آتش ابری که به آنان سایه افکنده بود، 
 
سوختند. چنان که خداوند می فرمایند:
 
« فکذبوه فاخذهم عذاب یوم الظله انه کان عذاب یوم عظیم »47
 
پس آنان او ( پیغمبرشان ) را تکذیب کردند و به عذاب روز ابر گرفتار شدند که آن عذاب،
 
 ( هم چون ) عذاب روز بزرگ ( قیامت ) بوده است.
 
در عصر ظهور حضرت مهدی نیز تمام بت ها و معبود های غیر خدا خواهند سوخت.48
 
@شباهت به حضرت موسی(ع)
 
١- دوران حمل و ولادت موسی مخفی بود. دوران حمل و ولادت امام زمان نیز مخفیانه انجام 
 
شد.
 
٢- حضرت موسی دو غیبت داشت که یکی از دیگری طولانی تر بود.غیبت اول از مصر بود که 
 
28 سال طول کشید.
 
غیبت دوم هنگامی که به سوی میقات پروردگارش رفت و چهل روز به طول انجامید.
 
چنان که خداوند می فرماید:
 
« و واعدنا موسی ثلاثین لیله و اتممناها بعشر فتم میقات ربه اربعین لیله »49
 
و با موسی سی شب وعده کردیم و ان را با ده شب دیگر به اتمام رساندیم.
 
پس میقات پروردگار در چهل شب کامل گردید.
 
امام زمان نیز دو غیبت دارد غیبت صغری و کبری.
 
٣- نکته دقیق دیگری که در شباهت امام زمان وحضرت موسی وجود دارد این است که:
 
غیبت حضرت موسی برای مردم آن زمان یک امتحان بود، که متأسفانه خیلی از این امتحان 
 
موفق بیرون نیامدند و شکست خوردند.
 
در زمانی که حضرت موسی در غیبت بود مردم به جای این که صبور باشند و به دنبال تعالیم 
 
الهی حضرت موسی باشند، متأسفانه به دنبال سامری رفتند و گوساله پرستی را انتخاب 
 
نمودند. پس غیبت حضرت موسی امتحانی بود برای مردم آن زمان که خیلی ها در این امتحان 
 
مردود شدند و از مسیر حق منحرف شدند و به دنبال گوساله پرستی رفتند.
 
غیبت امام زمان نیز برای مردم زمان ایشان یک امتحان بزرگ است. این آزمون الهی در مدت 
 
عمر شریف آن حضرت ( حدود 1171 سال ) به طول انجامیده است و متأسفانه خیلی از مردم 
 
در این دوران طولانی، یعنی دوران غیبت، مردود شدند و نتوانستند راه صحیح را انتخاب 
 
نمایند. کسانی که در دوران غیبت مردود شدند را می توانیم در دو گروه اصلی تقسیم بندی 
 
کنیم.
 
الف) افرادی که مسیر افراط کردند. مثل کسانی که آیین بهاییت را انتخاب کردند. پیروان این 
 
آیین معتقدند امام زمان آمد، ظهور کرد و به شهادت رسید.
 
ب) گروه دیگری نیز مسیر تفریط را انتخاب کردند. از این گروه می توانیم اعضای انجمن 
 
حجتیه را نام ببریم که می گویند نباید برای ظهور امام زمان اقدامی انجام دهیم بلکه باید 
 
بگذاریم تمام عالم را فساد و تباهی پر کند تا آن حضرت شخصا به اصلاح امور بپردازد.
 
 نظریه این گروه نیز مردود شناخته شده است.
 
 
اما کسانی که از دوران طولانی غیبت کبری موفق بیرون می آیند و در این امتحان عظیم الهی 
 
پیروز می شوند، کسانی هستند که بر اساس کلام خود امام زمان و دستور صریح آن حضرت 
 
رفتار می کنند و دنبال علمای جامع الشرایط و مراجع تقلید و ولایت فقه می روند. آری این گروه 
 
براستی در این امتحان عظیم الهی پیروز و سربلند هستند.
 
٤- حضرت موسی وقتی غایب شد قومش در منتهای رنج و مشقت و ذلت واقع شدند، به طوری 
 
که دشمنانشان پسران آنان را می کشتند. باید شیعیان و دوستان حضرت قایم نیز در زمان 
 
غیبت آن حضرت در نهایت سختی و فشار و ذلت می افتند. البته این سختی ها و مشکلات برای 
 
آن است که امتحان شوند تا بین خوب ها و بد ها فاصله بیفتد.
 
-----------
45- سوره هود، آیه 86
 
46- مکیال المکارم، ج 1، ص 225
 
47- سوره شعرا، آیه 189
 
48- مکیال المکارم، ج 1، ص 225
 
49- سوره اعراف، آیه 41
----------
 
اللهم عجّل لوليّك الفرج والعافية والنصر واجعل من أعوانه وأنصاره آمين




:: موضوعات مرتبط: امام شناسي , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : تاج بخشيان
تاریخ : دو شنبه 4 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست